“မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏
သစၥာတရား နာ ၊ ပြါးမ်ား တရားေတာ္”
မဂၢသစၥာမွာ ဘာေ၀တဗၺကိစၥ= “ပြါးမ်ားရတဲ့ကိစၥ”ရွိတယ္။
သစၥာတရား နာရံုနဲ႔မရဘူး။ ပြါးမွရမယ္။
“စကားေျပာေနတာ၊ စာက်က္ေနတာ”ဟာ ပြါးတာမဟုတ္ဘူး။
သတိပ႒ာန္ ေလးပါးထဲက တစ္ပါးပါးကုိ၊ ဥပမာ- ႐ုပ္ကုိရွဳတဲ့ပုဂၢိဳလ္သည္
ရုပ္ေတြ႕ရံုနဲ႔ ပြားတာမဟုတ္ဘူး။ ႐ုပ္၏သဘာ၀ျဖစ္ပ်က္ေတြ႕မွ
ပြားတယ္လုိ႔မွတ္။ ေ၀ဒနာရွဳတဲ့ပုဂၢိဳလ္က ေ၀ဒနာေတြ႕႐ုံနဲ႔
ပြားတာမဟုတ္ဘူး။ ေ၀ဒနာကုိ ေက်ာ္လြန္ၿပီး၊
“ေ၀ဒနာ၏ အျဖစ္အပ်က္” ကုိသိမွ ၊ ဒါကုိ အဖန္တလဲလဲၾကည့္ေနမွ
ပြါးတယ္လုိ႔မွတ္။
ဒီေတာ့ နိဗၺာန္ေရာက္တဲ့အလုပ္ဟာ ပြါးမ်ားမႈအလုပ္ပါပဲ။
ပြားမ်ားမွရမယ္။ ပြားမ်ားမႈအလုပ္လုပ္မွ ကိေလသာေသမႈ
(သတ္မႈ) ကိစၥၿပီးတယ္။ ပြားမ်ားရာမွာ ေ၀ဒနာရွဳေတာ့
ေ၀ဒနာတြင္ ေတြ႕ေနေသးတယ္ဆုိရင္ လုိေသးတယ္။
ေ၀ဒနာ၏ ပင္ကုိယ္သဘာ၀ကျဖင့္ ျဖစ္ၿပီးပ်က္တဲ့
သေဘာပါလားလုိ႔ ရွဳေနရာမွာ၊ ျဖစ္ၿပီးပ်က္တဲ့
သေဘာကုိရွဳေတာ့ ေ၀ဒနာမဟုတ္ေတာ့ဘူး။
ေၾသာ္ အနိစၥပါလား၊ ျဖစ္ၿပီးပ်က္တာေလးပါလားလုိ႔
သိလာတယ္။ဒီ ျဖစ္ပ်က္ကုိ အဖန္ဖန္ၾကည့္=
႐ႈေနရင္ ဘာေ၀တဗၺ= ပြားမ်ားမႈျဖစ္ၿပီ။
ဘုန္းႀကီးကေဟာတဲ့ တရားကုိ နားေထာင္တဲ့အခါမွာ ၊
ဒီက ေဟာလုိက္တဲ့တရားကုိ နားထဲကၾကားၿပီး၊
ေဟာတဲ့ ေဒသနာဉာဏ္ကုိ အစဥ္ေလွ်ာက္ၿပီး
(ေဒသနာဉာဏာႏုသာေရန) ဉာဏ္က ခႏၶာထဲလွည့္လုိက္ပါ။
စုိက္ၾကည့္ပါ။ ဉာဏ္ကုိ ခႏၶာကုိယ္ေပၚမွာ ေစလႊတ္ပါ
(ဉာဏံေပေသႏၲႆ)သည္ ခႏၶာငါးပါးထဲက တစ္ပါးပါးကုိ
ဉာဏ္က စုိက္ၾကည့္ေပးပါ။
(ဉာဏုတၱရႆေဟာတိ)တဲ့၊ ေဟာရင္း
မတၱနဲ႔ ဉာဏ္တက္လာၿပီး၊ ေၾသာ္ တစ္ကုိယ္လုံးဟာ
အျဖစ္အပ်က္မွတစ္ပါး ဘာမွ မရွိပါလားလုိ႔ အျဖစ္အပ်က္ျမင္တဲ့ဉာဏ္
တက္လာလိမ့္မယ္။ အဲဒါ (ယထာဘူတဉာဏ္)ပဲ။
ေနာက္ ျဖစ္ပ်က္မုန္းတဲ့ဉာဏ္ တက္လာလိမ့္မယ္။
အဲဒါ (နိဗၺိႏၵဉာဏ္)ေခၚတယ္။ ေနာက္ အျဖစ္အပ်က္ကုိပင္
ျဖစ္ဒုကၡ ပ်က္ဒုကၡ ပါလားလုိ႔ ပုိင္းျခားတဲ့ဉာဏ္
အလုိလုိတက္လာၿပီး ေဒသနာအဆုံးမွာ ေသာသာပန္တည္ႏုိင္တယ္။
ေဒသနာဉာဏ္ အစဥ္ေလွ်ာက္ၿပီး ခႏၶာထဲ ဉာဏ္ေရာက္ၿပီး
(ဉာဏ္က ပြားမ်ားၿပီး) ဉာဏ္ ၃-ဆင့္နဲ႔
တက္သြားလုိ႔ ေသာတာပန္ျဖစ္လာတာ။
နားက ၾကားတာကုိ ခႏၶာကုိယ္ေပၚမွာ ဉာဏ္ကုိ
လွည့္ခုိင္းလုိ႔ရွိရင္ ဉာဏ္တက္လာပါလိမ့္မယ္။
ဒီဉာဏ္ဟာ သစၥာသိတဲ့ဉာဏ္ျဖစ္ၿပီး ၊
သစၥာက်ေအာင္တက္လုိ႔ရွိရင္ တရားပဲြအတြင္းမွာ
ကိစၥၿပီးတယ္လုိ႔မွတ္။
“တရားနာနည္း”
•••••••••••••••••••••••
ဒီေတာ့ တရားနာနည္း မွန္ဖုိ႔ အေရးႀကီးတယ္။ ဘယ္လုိ မွန္ရမတုံး။
ေဒသနာဉာဏ္ ၀မ္းထဲေရာက္ေအာင္လုပ္၊ ေဒသနာေတြကုိ
၀မ္းထဲကဉာဏ္က ဖမ္းထား၊ ဖမ္းထားတဲ့ဉာဏ္နဲ႔ ခႏၶာကုိယ္ေပၚမွာ
လုိက္လုိက္၊ ခႏၶာကုိယ္ေပၚမွာ ဉာဏ္က ျဖစ္ပ်က္ရွဳေပး။
ဒီလုိဆုိရင္ တရားနာတဲ့အဆုံးမွာ ကိစၥၿပီးတယ္။
ဒီ သေဘာဟာ ဘုရားလက္ထက္ကတည္းကပဲ။
ဒီက ေဟာလုိက္တဲ့တရားကုိ ဉာဏ္နဲ႔လုိက္ၿပီး ၊
ခႏၶာထဲဉာဏ္လွည့္ၿပီး ျဖစ္ပ်က္လုိက္ဉာဏ္ဆုိတက
ေျပာေတာ့သာ ၁၆-ဉာဏ္၊ ၁၀-ဉာဏ္ အစရွိသည္ျဖင့္
ေျပာေနရတာ။ စင္စစ္ေတာ့ တစကၠန္႔ဆုိအကုန္ၿပီးတာပဲ။
နားကနာၿပီး၊ ဉာဏ္ကခႏၶာထဲ စိုက္လုိက္။
ဘယ္၀တၳဳ၊ ဘယ္တရားနာလုိက္တာနဲ႔
ကြၽတ္တမ္း၀င္သြားတယ္ဆုိေတာ့၊
ဘာေ၀တဗၺ= ပြားမ်ားတဲ့ ကိစၥေတြမပါသလုိျဖစ္ေနတယ္။
အမွန္ ဒီ၀တၳဳေတြဟာ သုတၱန္တရားျဖစ္ေလေတာ့
သုတ္ေတြမေပ်ာက္ေအာင္ စီေရးရတယ္ဆုိေတာ့
အဘိဓမၼာမထည့္ႏုိင္ဘူး။ သုတၱန္ဆုိတာ က်င့္စဥ္ပါတာက
နည္းတယ္။ အဲဒီ တရားနာလုိ႔ ကိစၥၿပီးသြားတယ္
ဆုိျငားေသာ္လည္း သုတၱန္ေနာက္ကေနၿပီး
“အဘိဓမၼာ”မလုိက္ရင္ ျဖစ္ကုိ မျဖစ္ဘူး။